الأحد، 23 يونيو، 2013

30/6

نقطتين كنت عايز اقولهم عالسريع :

قضية وادي النطرون خدت أكبر من حجمها .. هي خطوة متناسبة مع سياق عام نعيشه منذ عام مضى .. واتعجب ممن اخرجها من سياقها العام لينظر اليها منفردة .. يمكن السبب ان "الثوار" من شدة يأسهم بيتعلقوا في اي فكرة من شأنها نزع الشرعية عن مرسي .. بغض النظر عن مدى حماقة الفكرة ذاتها .. فعشان كدة مكانش عندهم مشكلة انهم يصدقوا ان حماس هي اللي فتحت السجون .. بعد ما كان الموضوع دا من سنة بس مثار سخرية ومحدش كان بيجرؤ يتكلم عنه بجدية الا عكاشة طبعاً ..

لكن برضه منهم من انكر الفكرة -مع كرهه الشديد للاخوان ولمرسي- من باب انه "لسه ماوصلش الهبل للدرجة دي"


النقطة التانية .. في ظني ان الغرض الأساسي من يوم 30/6 هو اثارة أكبر قدر ممكن من الفوضى والاضطرابات التي قد تضطر الجيش الى التدخل لحفظ الأمن وان كان ذلك ضد رغبته كما أعلن السيسي أكتر من مرة .. يعني الرهان على قدرة الفلول على لي ذراع الجيش .. ولو افترضنا ان القيادة السياسية والجيش متفهمين الأمر دا فدا معناه انهم اعدوا خطة مناسبة للمنع وصول الفوضى الى درجة حرجة .. وصور الفوضى في رأيي كالتالي :

-هجوم على منشآت حيوية زي محطات الكهرباء ومحطات المياة والبنوك
-قتال عنيف بين المؤيدين والمعارضين يقع فيه أكبر عدد ممكن من الضحايا ليصور الأمر كأنه حرب أهلية
-قد لا يخلو الأمر من اغتيالات لشخصيات بارزة من كلا الجبهتين تزيد من حدة الصدام


التصورات دي مبنية على رأيي الشخصي في ان الصراع حقيقته بين النظام القديم والنظام الحالي .. وأن "الثوار" ليس ذوو وجود حقيقي في المشهد .. وانما انهم ارتضوا ان يكونوا مطية للفلول الذين يستعملوهم ليكتسبوا قدر من الشرعية في مواجهة الاخوان .. وقد أُوهموا انهم مصدر الارادة وان الأمور تسير كما يريدوا لها أن تسير ..

 وقد ظهر ذلك واضحاً في تصريحات البرادعي وحمدين الأخيرة التي تدعو الى توحيد الصفوف مع الفلول .. والحقيقة انا مش فاهم ازاي في ناس بتفهم سامعة الكلام دا ومش معترضة عليه.

ملحوظة : أنصح بشدة بمشاهدة الفيديو ده .. وقولوا لي لو لقيتوا اي تشابه مع الواقع :
http://www.youtube.com/watch?v=s9Z0Ta7Z6iE

يتبع عند اللزوم.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget