الثلاثاء، 5 أبريل، 2011

على فين ؟! (2)

زي ما قلت قبل كده كل تصرف في الدنيا ممكن تفسرها بطريقة من 2 .. يا اما من باب حسن النية يا اما من باب المؤامرة

وبما ان انا على نياتي قوي وساذج بشكل مريع .. فلما بلاقي نفسي ميال اكتر للتفسير بتاع حسن النية .. باعرف انه غالباً تفسير المؤامرة هو الصح.

انا كنت حسن النية في الجيش على طول الخط .. كنت بلاقي تفسير لكل تصرف بيعمله ومبيعجبش الناس وبلاقيله الف عذر ..

وللأسف كنت دايماً باستبعد احتمالية كوني مخطئ بدون سبب .. نوع من المكابرة وانا اعترف بكده ..

او يمكن الذنب مش ذنبي لوحدي .. يمكن يكون ذنب كل واحد قال الجيش والشعب ايد واحدة .. وخلق من الجيش صنم بقى ممنوع انتقاده أو حتى التفكير في انتقاده .. 

طب زي مانا بصيت للموضوع من ناحية حسن النية الخالصة .. ماتيجي نبص للموضوع من ناحية المؤامرة الخالصة.



فين مبارك ؟؟ .. مبارك في شرم الشيخ تحت الاقامة الجبرية .. طيب ايه الدليل ؟ .. مفيش دليل .. كل ما نملكه هو ثقتنا في كلمة الجيش

لحد دلوقت لم يستدعى للتحقيق معه في اي حاجة .. ولما راح محضر يسلمه اخطار رفض تسلمه .. هل يا ترى دا مقصود من الجيش ؟ .. يعني الجيش مثلاً ضاغط على مسار التحقيقات عشان متجيش رجل مبارك في حاجة ؟ وبعدين ييجي النائب العام يقوللك ان مبارك معاليهوش اي تهمة جنائية واحنا هانحاسبه في جرائم مال عام بس .. يا حلاوة يا ولاد .. ماهي اصلها امي اللي ادت اوامر بقتل 800 متظاهر .. وبعدين يقول ان التحقيق هايبقى في شرم الشيخ حفظاً للأمن .. يعني النقطة دي على ما انا متفق معاها على اد مانا دمي محروق بسببها  .. تخيل انتا كده لو عرفنا ان مبارك جاي مكتب النائب العام .. انا عن نفسي هاروح ابات قدام المكتب قبليها بيومين عشان اعرف الاقي مكان مناسب اتف منه .. وبعدين لجنة استرداد الأموال تقوللك احنا اتاخرنا كتير .. لو كنا اتحركنا بدري شوية كنا لحقنا نعمل حاجة .. وكل دا كوم وموضوع ان مبارك ترك السلطة طواعية دا كوم تاني .. اصل احنا كنا نازليين نصيف في التحرير .. فبالصدفة واحنا هناك الراجل اتخلى عن الحكم .. والجيش تقريباً كان تايه وفجأة لقى نفسه متبعتر في شوارع مصر .. قاللك طب والله صدفة سعيدة مدام الشرطة مش موجودة يبقى بالمرة ننظم حال البلد مدام رجلينا وجنازيرنا جابتنا هنا.



دي كلها حاجات تقول ان الجيش مش عايز مبارك يظهر في الصورة اطلاقاً .. والأسباب لكده كتير .. بس واحد منها ان مبارك مايكونش في مصر اصلاً !
  
ودا يجيبنا لنقطة مهمة اوي .. علاقة مبارك بطنطاوي

 على قدر معلوماتي الضئيلة .. اعرف ان طنطاوي فضل ماسك وزارة الدفاع لفترة طويييييلة اوي .. اتغيرت عليه حكومات كتير والراجل لسه راشق .. ودا ان دل على شيء فيدل على ان مبارك يا بيحبه لله في لله .. يا اما بيثق فيه جداً .. وبما ان التانية اكثر واقعية .. يبقى تعالى نتكلم فيها شوية

طنطاوي راجل من النظام القديم .. وليه بزنس وفلوس في البلد بالهبل .. وكل الناس عارفة كده ودي مش معلومة جديدة على حد .. يعني من الآخر هو كمان فاسد زي كل اللي كانوا جزء من النظام القديم .. طيب معلش تعالى ناخد اللفظ المطلق ونقول ان طنطاوي فاسد

يبقى طنطاوي فاسد .. ومبارك بيثق في طنطاوي .. ممكن نستنتج ايه من الكلام دا ؟

أولاً ان مش من المقنع على الاطلاق ان طنطاوي هو اللي جه ضغط على مبارك عشان يغور وبكده يكون هو اللي انقذ الثورة .. لو اي حاجة فيبقى هو اكيد حاول يدافع عن مبارك .. ويمكن يكون جه في دماغه انه يأمر الجيش بالضرب في المتظاهرين .. ومعرفش هل حط الفكرة دي موضع التنفيذ ولا لأ لأنه عارف انه 90% من الضباط ولا هايعبروه ومش بعيد يلاقي انقسامات شاسعة بعرض القوات المسلحة

ثانياً مش من المقنع ان طنطاوي يكون هو المؤتمن على حساب الفاسدين من اعضاء النظام السابق لأن هو اصلاً فاسد .. وأكيد هاييجي اسمه في قضايا فساد ومال عام .. ويكم هو دا اللي خلاه يتأخر على الثلاثي المرح 

وشوف دول



وبما ان انا على نياتي وساذج زي ما اتفقنا .. فأنا حسيت بكم ما من الصدق في الكلام اللي اتقال .. وان كانوا هما فعلاً ضباط من القوات المسلحة يبقى هما ادرى بالموقف الداخلي للجيش مننا .. ويبقى هما يعرفوا طنطاوي اكتر مننا.



وبالرغم من ان الناس بدأت بالثقة في وجود الجيش وتوليه امور البلد .. الا ان شوية شوية الثقة دي بتتراجع والناس مش عارفة تلاقي سبب محدد للموضوع ده .. هل هو البطء ولا التصريحات المطاطة ولا المحاكمات المؤجلة ولا العنف اللي بيظهر فجأة ويختفي فجأة .. ولا ايه بالضبط ؟

هل البطء دا نوع من المماطلة لمحاولة اخفاء شيء ما ؟ .. ولا هو نوع من الرصانة السمجة التي لا تحترم المشاعر الثورية ؟

المهم ان الناس بتفقد الثقة بالجيش رويداً رويداً على عكس ما كان المفروض انه يحدث بحكم طبيعة استقبال الناس للجيش في اول الأمر .. ودا ان دل على شيء فيدل على ان الجيش بيتصرف غلط .. غلط بالمعنى العام .. يعني ممكن يكون بيحاول يعمل الصح بس مش موفق في قراراته .. أو هو جزء من المؤامرة وتصرفاته بدأت تشف عن كده.

في واحد صاحبي قاللي كلمة معجبتيش في وقتها .. وحسيت انه متشائم اكتر من اللازم .. بس يمكن دا يكون لأني على نياتي وساذج

قاللي الثورة الحقيقية لسه مبدأتش .. الثورة هاتبدأ لما الناس تبطل تقول "الجيش والشعب ايد واحدة" .. وتقول بدالها "الشعب والشعب ايد واحدة". 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget