الاثنين، 11 أبريل، 2011

على فين ؟! (3)

طبعاً عرفنا كلنا ايه اللي حصل فجر السبت 9/4/2011 .. بس قبل ما نرجع لأحداثه خلونا نتكلم شوية عن المظاهرة المليونية اليوم اللي قبله ..

انا كنت في اسكندرية يوم الخميس الصبح بزور وليد صاحبي ورجعت يوم السبت بالليل .. فمحضرتش مليونية التحرير للأسف .. لكن حضرت مظاهرة القائد ابراهيم اللي بدأت حوالي الساعة 9 .. وبعد صلاة الجمعة بحوالي نصف ساعة بدأنا نتحرك باتجاه المنطقة الشمالية العسكرية عشان نكمل وقفتنا الاحتجاجية هناك .
الشعور كان لطيف نوع ما يحوي لمسة من الحزن .. لأنه دي كانت اول مرة اشارك في مظاهرة متحركة من ايام جمعة الغضب .. فافتكرت الأحداث المريرة تاني .. وكنت كل ما يهتفوا للشهداء الاقيني عمال اعيط .. حتى وليد نفسه اضايق وكان عايز يشغلني بأي حاجة عشان ينسيني .. وصلنا عند المنطقة الشمالية حوالي الساعة 5 .. قعدنا لحد الساعة 8 تقريباً ومشينا .. 
المظاهرة بدأت من مسجد القائد ابراهيم مروراً بشارع بورسعيد بالكامل .. من بطئ الحركة وضخامة الأعداد حسيت ان الشارع طوله 100كم .. مشينا شوية حلوين يعني

الأعداد في تقديري الشخصي كانت حوالي 200 الف ليس اكثر 

عرفت بعد كده ان الأعداد في التحرير كانت غفيرة .. فوق المليون بشوية .. قلت الحمد لله ان كل العيون على التحرير دلوقت ..
كلمت خالد عشان اعرف منه تفاصيل اكتر على الساعة 4 كده .. اكدلي ان المشهد المميز هو وجود اوتوبيسات جايبة ناس من محافظات كتير عشان يشاركوا في المظاهرة .. بس اكدلي برضه ان مشافش اي ظباط جيش مع المتظاهرين زي ما كنا متوقعين .. طبعاً لأني مكانش عندي مصدر تاني اتأكد منه ساعتها .. قلت الحمد لله هاتعدي على خير ..

خلص يوم الجمعة وروحت على بيتنا واتفقت مع وليد اقابلو تاني يوم الصبح .. وصحيت يوم السبت الساعة 8:30 .. بابص على الأنترنت اكتشفت ان كان في حرب في التحرير في الفجر

طبعاً الباقي احنا عارفينه فمش هاعيده تاني

مين الغلطان ؟

اولاً انا كان ليا رأي .. الجيش كان لازم يعمل كده حفاظاً على وحدة وتماسك المؤسسة العسكرية .. لأنها لو ظهرت ضعيفة قدام اي حد من جوة أو من برة .. البلد هاتتفرتك من الفوضى .. بس انا مكنتش موافق على كمية العنف المستخدمة ضد المدنيين .. واحد صاحبي اضاف على رأيي جزء يخص النقطة دي بالذات وانا اقتنعت بيها بصراحة .. الجيش تعامل مع الظباط اللي كانوا في الميدان دول على اساس انهم متمردين .. وبما اننا في حالة طوارئ يبقى التمرد عقابه الاعدام فوراً .. ولا شفقة لمن يحمي المتمردين -اللي هما المتظاهرين المدنيين طبعاً- فكان لازم الجيش يعمل كده أولاً عشان يقبض على الظباط دول .. ثانياً اذا كان الجيش ضرب في المدنيين فده لأنهم كانوا بيمحوا ظباط متمردين وبالتالي استحقوا اللي حصل ..
انا مكنتش باصص للموضوع من الزاوية دي .. وبيتهيألي ناس كتير مبصيتش من الزاوية دي .. وعلى الرغم من انها وجهة نظر سليمة .. لكن في النهاية في مدنيين ماتوا برصاص الجيش ودي بداية الكارثة اللي انا كنت متوقعها من فترة ضمن سيناريو اصطدام الجيش بالناس.
من الزاوية التانية المتظاهرين مكانوش يتعاملوا مع الظباط دول على انهم متمردين .. بل على انهم ناس شريفة شافت حاجة غلط في الجيش وجت تفضحها وبالتالي استحقوا حمايتهم. 
ولو بصينا لعواقب ما حدث .. نلاقي ان نبرة الناس ضد الجيش بدأت تزداد حدة .. وتصرفاتهم بدأت تزداد توتر .. ناهيك عن ان ميدان التحرير اتقفل بالمتاريس تاني
لكن في النهاية اعتقد ان دي نتيجة ارحم من السيناريو البديل .. وهو حدوث انشقاقات بالجيش ..

من أول هنا الرؤية ضبابية تماماً .. مش قادر اتوقع تصرفات الجيش بعد كده هاتبقى ازاي .. وبرضه مش قادر اتوقع تصرفات الناس هاتبقى ازاي .. والحمد لله ان خطاب مبارك جه عشان يلهي الناس شوية عن الجيش والمجلس لحد ما الدنيا تهدى شوية.

----------------------------------------------------

مبارك طل علينا يوم الحد بطلعة صوت امه البهية من قناة العربية اللي اذاعت له تسجيل صوتي ملخصه انه لا يملك اي ارصده أو املاك خارج مصر لا هو ولا عائلته وكل املاكه داخل مصر مذكورة في تقرير الذمة المالية الأخير اللي سلمه .. وان التحقيقات هي اللي هاتثبت صدق كلامه ..
طبعاً مفيش داعي نذكر كم الاستفزاز اللي بيصب من محتوى كلامه .. ولا رد فعل الناس طبعاً .. بس كان في هاشتاج مخصوص معمول على تويتر عشان الناس تخرج جام ابداعها على مبارك
النظرة السطحية تقول ان الغرض من الخطاب ده هو استعطاف الناس خصوصاً لأنه صادف وقت استدعاء النائب العام لمبارك وولاده للتحقيق معاهم .. وخصوصاً بعد حبس زيكو 15 يوم .. الراجل قال اقلهم كلمتين يكمن قلبهم يحن عليا .. طبعاً بعد ما الناس كانت منقسمة ما بين عداء المجلس العسكري والدفاع عنه .. ومابين مرشحين الرئاسة .. ومابين ليبرالي وسلفي واخوانجي .. الناس بعد ما سمعت الخطاب رجعت توحدت كلها على هدف واحد .. محاكمة ابن المرة ده في اقرب فرصة .. كتر خيرك يا مبارك.
الطريف ان الناس قررت ان الجمعة الجاية هاتكون جمعة الزحف .. اللي هايزحفوا فيها على شرم الشيخ عشان يجيبوا مبارك بنفسهم يحاكموه .. وممدوح حمزة اعلن انه على استعداد لنقل المتظاهرين على نفقته الشخصية الى شرم الشيخ .. وتعاقد بالفعل مع 1800 اوتوبيس هايكونوا موجودين في ميدان التحرير -معرفش ازاي بس ماشي- يوم الجمعة الساعة 6 صباحاً.
قد تكون الصورة هزلية بعض الشيء لكن الأكيد ان حتى الدعوة لحاجة زي كده تقلق السلطات بداية من المجلس والجيش مرور بالوزارة وحتى وزير الداخلية .. وتقديري الشخصي انه قبل نهاية الأسبوع هانسمع ان مبارك محبوس على ذمة التحقيق -يوم الخميس مثلاً زي عوايدهم- عشان يتجنبوا حدوث صدامات واسعة مع الناس في شرم الشيخ .. اذا كانوا هايسمحوا اصلاً للأوتوبيسات انها توصل.

النظرة الأكثر عمقاً بعض الشيء تقول ان صيغة الكلام وكم البجاحة اللي فيها ان دلت على شيء فهي تدل على ان مبارك انتهى من تستيف ورقه واخفاء ارصدته وفرم كل ما يدينه و جاي يقو تعالوا فتشوني بقى انا جاهز اهو .. طبعاً نظرية المؤامرة هاتحتم ان المجلس كان على علم باللي مبارك بيعمله وبالتالي هو متواطئ معاه عشان يخفي الفلوس والأدلة .. ولذلك في قطاع من الناس ازداد كرهاً تجاه المجلس ..
والزاوية التانية -اللي انا بشجعها- بتقول ان المجلس لم يكن له علاقة باللي حصل ده .. وانهم اتفاجئؤا بالتسجيل زينا بالضبط 
يعني في كل الحالات انا شايف ان التسجيل ده لم يضف جديداً .. كلنا كنا عارفين من أول يوم ان مبارك بيخفي الأدلة وبيخبي الفلوس .. ولو كان عمل حاجة -التسجيل- فهوا فكرنا بس باللي كان بيحصل مع مستندات امن الدولة .. فالناس سخنت تاني وزي ما قلت قبل كده نبرتها تجاه المجلس بتزداد حدة كل يوم المجلس بيتباطأ. 
 وعموماً من هنا لحد يوم جمعة الزحف انا واثق اننا هانسمع اخبار مفرحة بخصوص مبارك.  

---------------------------------------------

ختاماً عايز أقول ان بفرض أسوأ سيناريو ممكن وهو ان المجلس متواطئ مع مبارك وبيحاول يمنع محاكمته وبيتستر على ارصدته .. احنا برضه اللي كسبانين .. تعالى نعمل ريتروسكوب ونتفرج ..

كسبنا ان مبارك اتخلع ومش ممكن يرجع تاني .. وحتى لو معرفناش نجيب فلوسه اللي بره .. فعلى الأقل مفيش فلوس جديدة هاتتسرق .. وقفنا النزيف يعني.
كسبنا أن كل الناس بقت بتقول رأيها بكل حرية ومحدش خايف من حاجة .. وأنا شايف ان ده أكبر مكسب حققناه .. وحدش هايعرف ياخده مننا تاني .. اصل هانخاف من ايه بعد الرصاص الحي ؟!
  
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget