الأربعاء، 20 أبريل، 2011

ولو حسيت باليأس ..


بص قدامك .. لسه في كتير يتعمل .. متعدش تقول يا ريتني كنت عملت وياريتني كنت نيلت .. لسه في كتير يتعمل .. ولو مبدأتش دلوقت هاتفضل طول عمرك تقول يا ريتني كنت عملت.

بص قدامك وبطل تبص وراك .. اللي فات فات خلاص ومش راجع .. ولو ملحقتش مكان في اللي جاي هايفوت هو كمان ومش هايرجع .. وانتا هاتفضل واقف محلك سر.

بص قدامك واعقل .. اعرف قدرات نفسك .. الحقيقية مش اللي العالم بيحاول يقنعك بيها .. قدراتك الحقيقية اكبر بكتير .. اعظم بكتير مما تتخيله انتا نفسك .. اعرف ان مفيش حد زيك في الدنيا كلها .. اعرف انك متميز عن كل البشر اللي عايشين.

بص قدامك وانتا واثق في نفسك .. واثق في رأيك .. شيل من دماغك تماماً فكرة ان فلان يعرف اكتر منك أو فلان اكبر منك سناً يبقى رأيه اصح من رأيك .. كلام فارغ ! .. رأيك صواب يحتمل الخطأ .. ورأي الدنيا كلها خطأ يحتمل الصواب .. ودا مش غرور ولا حاجة .. لأن لو رأيك هو اللي خطأ يحتمل الصواب -من باب التواضع يعني- يبقى من الغباء انك تتمسك بيه .. ومن باب اولى تقتنع بالرأي الآخر !

بص قدامك وانتا مؤمن ان بكرة احسن من النهاردة .. كل يوم بيجيب معاه خير اكتر من اليوم اللي قبله .. لو مش مصدق بص حواليك .. وافتكر من اسبوع .. من شهر .. من سنة الحال كان ازاي ودلوقت بقى ازاي.

 ولو في وقت من الأوقات حسيت باليأس .. اقرا تاني من الأول.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Bird Gadget